Ratamestarin ennakot
Pääosassa reitinvalinnat
Jos viime kevään Myllykallion sprintin lukemattomat rastinotot eivät antaneet suunnistajalle hetkeäkään rauhaa, niin tällä kertaa vaaditaan hyviä reitinvalintoja. Kaikilla radoilla on heti ykkös- tai viimeistään kakkosrastin jälkeen pitkä väli, jolla on paljon vaihtoehtoisia reittejä viivan molemmin puolin. Niitä kannattaa punnita hyvissä ajoin.
Junasillan alituksen jälkeen tullaan alueelle, jossa on aitoja ja portteja. Osa porteista on auki ja osa kiinni. Reitinvalinnat ovat pienipiirteisimpiä, vaikka lumentulo onkin karsinut joitakin tavallisissa sprinttiolosuhteissa hyviä valintoja - onneksi pääosin mikrovalintoja. Esimerkiksi pienen aukion ylitys viistosti kulmasta kulmaan ei lumihangen takia olekaan enää se nopein reitti.
Ratojen lopussa kierretään Kannelkylää, jonka samantapaiset talot ja kujat eksyttivät SM-karsinnassa monia ikäsuunnistajia. Muutamien kujien sulku lumikinoksin ja myös estein ei ainakaan helpota reitinvalintaa. Esteillä suljetut kujat on merkitty karttaan ja myös maastoon. Niitä ei voi olla huomaamatta. Älä petä itseäsi oikaisemalla - vaikka valvontaa ei ole, niin kaverit näkee kuitenkin...
Reittihärveli kuten myös rata-analyysi julkaistaan torstai-illan mittaan. Olisi kiva saada mahdollisimman moni piirtämään tai lataamaan reittinsä Härveliin. Siitä on iloa muillekin ja ratamestarille se on paras palaute isosta urakasta.
Lumi ei haittaa
Lumesta huolimatta alueen kulkutiet ovat tätä kirjoitettaessa (su) hyvässä kunnossa. Ahkerat koiranulkoiluttajat ovat pitäneet huolen siitä, että myös puistopoluilla on vauhdikkaaseen juoksuun kelpaava kova pohja. Pasuunapuistossa, jonne kaikki tulevat ratojensa keskivaiheilla, polkuja on jopa liialtikin, sillä hämärässä niistä ei välttämättä löydy juuri sitä oikeaa.
Siellä täällä on isoja lumikasoja. Karttaan on merkitty vain ne, jotka voivat vaikuttaa joihinkin reitinvalintoihin. Kuvauksena on väliaikainen rakenne eli marjapuuron väri. Kannattaa kiertää, ovat ne sen verran korkeita.
Ainoa oikea kenkä on nastapohjainen - talvilenkkari tai nastari. Vain muutamissa kohdin on asfaltti nakyvissä, mutta sitä enemmän on jäätä tai lumipolannetta. Hangessa et välttämättä joudu juoksemaan lainkaan kuten viime viikolla Sibeliuksen puistossa.Kannelmäen asema
Kannelmäen asemalla on erikoinen kulkutie, jota ei käytetty SM-kisoissa. Aseman itäinen portaikko on kuvattu karttaan vasemmanpuoleisen kuvan merkinnöillä.
Kannelmäen aseman itäpuolen portaikko. Vasemmalta ylös, täyskäännös oikeaan, ylös ja sitten oletkin jo katetulla radan ylittävällä sillalla. Olisin itse piirtänyt portaikon etureunan ohuemmalla viivalla osoittamaan selvemmin portaiden alun ja lopun.
Portaikon ulkoseinät on kuvattu paksuilla viivoilla ja portaat ohuilla viivoilla. Kartasta kyllä näkee, mistä portaat alkavat ja mihin päättyvät. Sen sijaan kartan perusteella ei voi tietää, kummasta "porrasrivistä" mennään maanpinnalta sisään. Asia kyllä selviää portaita lähestyessäsi. Etukäteen voit sen tarkistaa oikeanpuoleisesta kuvasta.
Mielelläni kuulisin, jos merkintä on mielestäsi epäselvä. Portaikkoa ei merkitty SM-kisojen karttaan, koska sitä ei voitu kuvata yksikäsitteisesti. Tai sitten ratamestareilla ei vaan ollut portaille käyttöä.
Huomaa vielä nämä
Kaupungin lupaehtojen mukaan kehotan noudattamaan kadunylityksissä varovaisuutta - mitään ohjausta ei SM-kisojen lailla ole, vaan ylität kadut tavallisena jalankulkijana liikennesääntöjen mukaan.Klaneettitien ylityspaikat ovat suojateiden kohdalla ja ne on merkitty karttaan. Reitinvalinnoista riippuen et välttämättä joudu niitä käyttämään. Muualla voit ylittää kadun mistä tahansa varovaisuutta noudattaen.
Tarkista rastikoodit. Ne on merkitty karttaan rastinumeron perään. Erityisesti tämä koskee A- ja F-ratoja, jotka ovat rinnakkaisia. Näillä radoilla on alussa pari lähekkäistä, mutta selvästi toistaan poikkeavaa rastia. Ole tarkkana, erityisesti F-radalla, sillä joukkuetoverit eivät taatusti hurraa, jos tuloksena on nolla pistettä.
Ja lopuksi muistathan, että taloyhtiöiden pihoilla olemme heidän vierainamme. Koleana maaliskuun iltana siellä tuskin on ketään, mutta olkaamme silti varovaisia ja kohteliaita, kun kohtaamme asukkaita. Siitä hyötyvät myös tulevien sprinttitapahtumien järjestäjät.
Tervetuloa Kannelmäkeen - hyvien reitinvalintojen pariin.
Kari
PS: Himosprinttaajille, joille ei parinkymmenen minuutin rykäisy riitä, suosittelen yhdistelmää A-rata + B-rata. Radalla B on vain kolme yhteistä rastia A-radan kanssa ja nekin vasta ihan lopussa. Muista välillä käydä tyhjentämässä leimasimesi.