Rata C - Reittianalyysi
R1: Alkukiihdytys. Neljästä ykkösrastista C-radan rasti on helpoin kuten pitääkin - matkaa eniten ja näkyy kauas. Sinne suorinta tietä.
R2: Ei käydä metsässä. Vihreä oli alunperin nopein, mutta talon seinusta pälvi teki sinisestä nopeamman. Vihreän hyvä oikopolku on muuttunut soseeksi. Lyhyin ruskea kulkee liikaa hangessa...
R3: Pihasokkeloa. Sininen selvästi lyhyin ja paras. Vihreä ja ruskea kiertävät liikaa.
R4: Oikotie. Jos huomaat oikotien päiväkoti Kanteleen pihan kautta, olet varmasti nopein ellei piha ole aiva sosekeliä. Vauhtihirmut nautiskelevat punaisesta kiitotietä..
R5: Lähtö taaksepäin. Sininen paras, koska ei portaita. On vaan osattava lähteä rastilta taaksepäin. Vihreää ja ruskeaa hidastavat portaat, joko ylospäin tai alaspäin.
R6: Paljon valintoja. Kaikki oikealta kierrot parhaita oranssia lukuunottamatta. Ja näistä sininen paras, koska talon reunus on lämpövuotojen takia jo ihan sula. On vaan huomattava kapea kulkutie, muuten lipsahtaavaaleansiniselle, joke ei sekään ole huono.
Vasemmalta kiertävistä vihreä on paras, mutta se vaatii tarkkaa kartanlukua, jotta pysyy reitillä. Samoin vaaleanruskea, jolla kulkutiet ovat jo hyvin ahtaita. Muut ovat virhevalintoja.
R7: Tanotorven mallireitti. Sininen on nopein koska ajoluiskan avulla välttää yhdet portaat. Vihreä kipuaa kahdet porttaat ja ruiskea kiipeää korkealle mäelle.
R8: Samantekevää. Sininen selkein ja lyhyin, mutta yhdet portaat, vihreällä pihasokkeloa ja ruskealla nousua ja laskua. Kaikki yhtä nopeita, joten suoritusvarmuus ratkaisee.
R9: Pitkäväli. Sininen on selkein ja nopein. Vaaleansininen joutuu lumikinoksiin ja on hitaampi.Muut ovat turhia kiertoja.
R10 Talonkierto. Vihreä houkuttaa, mutta lopussa on penkan nousu ja lumikenttä. Sininen on baanaa loppuun asti, siis parempi.
R11: Loppuliuku. Rohkeasti "sinistä" oikopolkua myöten talon vasemmalle puolelle, niin ainakin pari sekuntia säästyi.
Ratamestarin C-radan ihannereitti: 2556 metriä