Kysymykset ja palaute:

Palautetta

Saako tunnelin päältä ylittää kadun, jos siinä on suojatie

Ohessa neljä mielipidettä siitä, saako tunnelin / sillan päällä olevan ajoradan ylittää, jos ajorata on merkitty alitusta osoittavien kaariviivojen ulkopuolella kielletyksi.

tunneli ja silta
Vasemmalla on tunneli ja oikealla on silta. Täsmälleen samasta asiasta on kyse: tunneli on kapea silta tai sitten silta on leveä tunneli.

A: Välillä 7-8 tuli käytyä ”punaisten lyhtyjen alueella”. Kiersin rakennustyömaan oikealta enkä ollenkaan tajunnut, että Pelimanintie olisi pitänyt alittaa. Alikulusta parikymmentä metriä länteen on suojatie josta sujautin tyylikkäästi yli kadun. Siitähän ei olisi saanut mennä, eihän...

B: Minun mielestäni pystyviivoituskuvassa saa sillalla ylittää ajoradankin, jos kaaret jakavat pystyviivoituksen kahteen osaan, ja sillan kohdalla niiden välillä on siis aukko!? - Tämä lienee jonkinlainen tulkintakysymys mutta esimerkki siitä, että ratapiirroksessa on tulkinnanvaraisuutta. Se ei ole yksikäsitteinen.

C: Puhetta oli myös alikulun merkinnästä ja huhusta, että ylityspaikan merkillä vahvistetun alikulun päältä ei saisi mennä. Tutkin lajisääntöjä, ISSOM-kuvausohjetta, ja jopa IOF:n kilpailusääntöjä, mutta en löytänyt mitään huhuun viittaavaa. Huhtikuussa on IOF:n karttakomission kokous, jossa toivottavasti vahvistetaan uusi ISSOM-ohje, joka toivottavasti sisältää jonkun ratkaisun.

D: Ongelmia tulee, jos haluaa sallia kävelytiet molemmin puolin ajorataa, kuten 7-8 välillä. Silloin ei ole mahdollisuutta kieltää tien ylitystä, ellei tee kuten Oulun SM-kisoissa viime syksynä. Tämä ratkaisu kuitenkin edellyttää kattavaa ennakkotiedotusta, eikä ole ainakaan ilman sitä kannatettava.

Oulun SM-kisat, alituksen merkintätapa
Oulun SM-kisoissa käytetty merkintätapa, jolla kielletään ajoradan ylitys sillalla ja myös tunnelin yläpuolella.

Edellisten, erityisesti mielipiteen C perusteella vetäisin seuraavat johtopäätelmät:

  • Tunneli ja silta on sama asia, molemmissa käytetään samoja merkintöjä.
  • Suojatien olemassaolo tunnelin katolla tai sillan kannella tai niiden vieressä, ei vaikuta siihen, saako ajoradan ylittää, jos sitä ei ole erikseen osoitettu ylityskohdaksi.
  • Erityisesti mielipiteen C perusteella näyttää pahasti siltä, että tunnelin käyttöä ei voida vaatia pelkän ylitys/alituspaikan merkillä ellei siitä erikseen a) tiedoteta voimakkaasti ja b) merkitä "oululaisittain" eli sanalla sanoen ilmoiteta kilpailuohjeessa, johon jokainen kilpailija on velvollinen tutustumaan.
  • Edellisestä luonnollisesti seuraa myös se, että sillan eli leveän tunnelin kohdalla ajoradan ylitystä ei voida estää samoilla perusteilla kuin edellisesä kohdassa.

Mielipiteen A suunnistaja pääsi siten kuin koira veräjästä - tunnelin käyttö ei ollutkaan pakollista ja ratamestari sai laiskanläksyn. Mielipiteen B suunnistaja oli hajulla asiasta kun epäili, että saa sillalla ylittää ajoradankin. Ja mielipiteen D esittänyt suunnistaja osoitti, miten ajoradan ylityksen esto olisi mahdollista toteuttaa.

Ja jos vielä ajattelua jatkaa, niin silloin on lähellä ajatus, että myös sillan alla olevan ajoradan saa ylittää eli Sprintticupissa Klaneettitien sillan alla ajoradan ylitys olisi ollut mahdollista...

Nyt alkaa ymmärtää entistä enemmän niitä, joiden mielestä kaksitasoratkaisut ovat niin hankalia, että niitä on paras välttää. Sääli, koska kaksitasot kuuluvat nykyaikaiseen tiiviiseen kaupunkirakenteeseen. Kyllä mielummin parantaisin kuvaustapoja, ettei monia hyviä sprinttimaastoja tarvitse hylätä tai yksinkertaistaa turhan takia.

Siltakuvauksesta / MK

Yksinkertaisin ratkaisu tietysti olisi ratasuunnittelu niin, että radat menevät vain yli tai ali. Silloin kielletyn alueen voi merkitä yksikäsitteisesti (ylikulku = tien keskusta kielletty, alikukulku = koko tien leveys kielletty paitsi katko).

Ymmärrän kyllä hyvin, jos nämä rajoitukset eivät ratamestarille kelpaa.

Kohdistuspisteen käytöstä / Atte Lahtinen

Kannatan pisteen käyttöä, jos rastipiste vaikuttaa reitinvalintaan. Sääntöjen mukaanhan pistettä saa käyttää myös vain osalla rasteista, kuten nyt oli.

A-radalla muutamassa kohtaa piste kuitenkin häiritsi kartanlukua: Kuudennella rastilla hämärässä odotin L-muotoisen muurin päätä, joka siis olisi koostunut mustanvihreästä ja siitä pisteestä. Ammuin kuitenkin lippua kohti ja tilanne hahmottui.

Rasti A6
A-rata, rasti 6.

16. rastilla ihmettelin ennen lipun näkemistä, että onko kulkuaukossa vielä jokin jippo tekoesteenä, kun piste tukki vaaleanruskean väylän.

Rasti A16
A-rata, rasti 16.

Näkisin, että tällä radalla kohdistuspiste oli hyödyllinen rasteilla 1 ja 13. Rasteilla 2 ja 3 piste oli hyvä muttei välttämätön.

Rasti A16
A-rata, rastit 1, 13, 2, 3

Rasteilla 4, 7, 8, 11, 12, 14 ja 15 kohdistuspiste oli yhdentekevä; ei haittaa eikä hyötyä. Näissä kuitenkin pitäisin itse kartan puhtaana.

Rasti A16
A-rata, rastit 4, 7, 8, 11, 12, 14, 15

Kohdistuspiste tukki kulkuaukon tai aiheutti epäselvyyttää rasteilla 6, 9, 10, 13 ja 16.

Rasti A16
A-rata, 6, 9, 10, 13, 16

Juoksemassa

Kävin tänään juoksemassa F ja B radat. Oli kyllä maukasta! Hieman hidasti menoa kun piti aukoa ja noita tarhojen portteja, F13 kahteen kertaan! :-)

Kiitokset radasta!

Menin C-radan ja loppupäässä paria rastia vähän sekoilin. Vauhti kasvoi jaloissa ja aivoissa taas väheni. Tykkäsin kovasti radasta.

Jos vertaa viime vuoden Oulun SM-karsintaan tai FIN5-sprinttiin Seinäjoella, niin kouluarvosanana pitäisi antaa 10 ja Ouluun 6 ja Seinäjoelle 4.


Kysyttävää

Minne pysäköidä? Ei viime vuonna ainakaan ympäristöstä löytynyt mitään pysäköintipaikkoja?

  • Pysäköinti Kaareen. Katso tästä ajo-ohjeet. Siellä on toista tuhatta paikkaa, joten siinäö määrässä suunnistajien reilut sata autoa ei tunnus missään. Pelimannintien ympäristö on uutta Kannelmäkeä eikä siellä todellakaan ole iltaiisn vapaita pysäköintipaikkoja kadunvarressa.

Mikä on ratamestarin jalkinesuositus torstai-iltaan? - tosin vesisateet saattavat vielä muuttaa tilannetta.

  • Hyvä kysymys - vastaus tulee vasta keskiviikkona, koska eilisen päivän sateet ovat roimasti sulattaneet kulkuteiden jääpintaa. Tänään koejuostaan A-rataa ja kun siitä tulokset kuulen, niin ollaan jo viisaampia. Ja keskiviikkona tiedetään enemmän...

Miksi Kannelmäen sprintticupin sivuihin ei ole suoraa linkkiä. Olisi ollut kiva lukea ratamestarin ennakot jo aikaisemmin.

  • Joo, en tiedä. Syitä voi olla monia. HS:n sivujen päivittäjillä on kiireitä tai sitten sivut ovat rakennetut siten, että niihin ei teknisesti pysty lisäämään mitään ylimääräistä. Kokemuksesta tiedän, että tämä on yllättävän usein rajoittava tai ainakin hankaloittava syy.

    Tai voipi olla niinkin, että kun ei muidenkaan SC-tapahtumien osalta ole ylimääräistä, niin se vain sekoittaa jos joissakin on ja joissakin ei ole. Tai puuttuvat mainokset on ollut esteenä. En osaa sanoa, mutta silti moni on kuitenkin osannut sivuille jo Sprintticup-sivun ylälaitassa olevan Ratamestarin päiväkirjassa -linkin kautta.

Tuleeko Reittihärveliä?

  • Tulee, jos se vain teknisesti on mahdollista. Ja tulee myös samantapainen rata-analyysi kuin viime keväänä.