Ratamestarin päiväkirjasta...
22.11.2020Matti lähettää viestin - ihan hymiön kera:
Ensi kauden kalenterin hahmotelma saatiin eilen kasaan. 16.3. olisi ajatus Sprintticup ja Firmasprintti Malminkartanossa. Olisiko tässä sinulle sopivaa puuhaa talvipäiviksi?
Itseasiassa olinkin jo tätä odottanut. Oli helppo vastata myönteisesti. Lupasin myös hankkia alueiden käyttöluvat taloyhtiöilta ja yrityksiltä, jotta päästään myös pihoihin ja siten saadaan täyspainoiset radat. Seura hankkii keskitetysti luvat kaupungilta ja poliisilta kaikkiin HS:n Sprintti-Cup -tapahtumiin.
Hetken kuluttua tulee vielä toinen viesti:
Matti: Olisko todennäköinen kisakeskus Malminkartanon ala-asteen koulu, Puustellintie 6? Tämä lupien hakua varten
Samaa paikkaa olin itsekin ajatellut. Koulun piha on mitä mainioin tapahtumakeskus - siellä on katosta ja valoa sekä riittävästi tilaa. Viimeisen rastin paikkakin on jo katsottu.
Lisäksi asema on ihan vieressä, muutama sata metriä. Ja junat kulkevat 10 min välein. Pysäköintitilaa ei tosin ole mailla halmeilla, mutta se on informaatiokysymys, sen ovat HNC:n tapahtumat osoittaneet.
Matti: Kuulostaa oikein hyvältä! Viime keväänä Haagassa nähtiin, että julkisia käytettiin tosi hyvin kun oli asema vieressä. Todennäköisesti haet ja saat Malminkartanoon paljon lupia, joten tuore ja haastava maasto tulossa.
Heti seuraavana aamuna lähetän sähköpostit alueen suurimpien taloyhtiöiden isännöitsijöille. Valtaosa onkin jo "vanhoja tuttuja", koska olin heihin yhteydessä samalla asialla ennen SM-Sprinttiä. Kisojen jälkeen lähetin heille vielä kartan kiitokseksi. Joku saattaa sen vielä muistaakin. Loput lupapyynnöt lähtevät sitten kahden seuraavan viikon aikana.
Tästä voit vilkaista lähettämäni sähköpostin sisältöä - muuntelin sitä hieman sen mukaan, oliko vastaanottajana taloyhtiö, yritys tai julkinen toimija kuten koulu.
26.11.2020MUISTISPRINTTI Henkalta tulee yllättävä viesti:
Olisiko sinulla kiinnostusta tehdä radat sprinttitreeniin lauantaille 7.12.? Treeni olisi klo 10.
lisää Malminkartanossa pidetystä muistisprintistä...Haussa olisi setti muistisuunnistukseen. Idea olisi, että karttaa saa katsoa vain rastilla, jossa pitäisi painaa olennainen tieto välistä mieleen ja suunnistaa lipulle.
Rata muodostuisi neljästä n. 1,5 kilsan lenkistä. Jokaisella olisi eri vaativuustaso muistin näkökulmasta. [..] Kiinnostaisiko tällainen rataprojekti?
Mikä ettei... Mietiskelen hieman sopivia HS:n alueita. Malminkartano on hyvä, mutta siellä on aina mentävä pihoihin eikä lupia ehdi saada kaikilta.
Mutta eivät ne muutkaan paikat ole häävejä; Kannelmäki on puhkijuostu, Pohjois-Haagaan ei mahdu kunnon ratoja, Etelä-Haaga on huono sprinttimaasto, se nähtiin viime keväänä. Länsi-Pasila kävisi, mutta sitä on jo paljon käytetty, Maunula voisi olla OK, siellä on kerrostaloja, samoin Ruoholahti, mutta sekin juostu liian moneen kertaan. Vattuniemi on hyvä ja vähän juostu ja siellä on paljon teollisuusalueita. Tosin se on hieman ahdas.
Ehdotan kuitenkin Malminkartanoa. Samalla päätän informoida isännöitsijöitä siitä, että nuoret harjoittelevat. Sillä saa jo paljon anteeksi. Mutta passaako Malminkartanon käyttö myös Matille?
En näe estettä Malminkartanon käyttöön. Sprintticup ja Firmasprintti eivät edellytä harjoittelukieltoa (ainakaan vielä).
Asia klaari. Muistisprintin suunnittelu onkin uusi kokemus. Ja auttaahan se tulevan Sprintti-Cupin ratasuunnittelua. Aikaakin muistisprinttiin on tässä ihan runsaasti, vielä pari viikkoa.
4.12.2020MUISTISPRINTIN RADAT Muistisprintin radat ovat valmiit. Tein ohjeen mukaan neljä noin 1,5 km:n rataa: helppo on käytännössä kahden koulun kiertoa katulinjoja myöten. Kahdella keskivaikealla radalla toisella on pääpaino toteutuksessa ja toisessa sujuvalla suorituksella. Vaikealla radalla on näitä molempia.
Hankalinta oli löytää oikea asteikko. Tästä syystä pyysin raadilta kommentteja helposta ja vaikeasta radasta. Raati oli perin arvovaltainen eli Henkka, Kalle ja Jani
Raati oli sitä mieltä, että vaatimustaso on hyvä. [..] Helppo on riittävän helppo, ja vaativampaa sitten seuraavalla kierroksella. Vaikea näyttää myös hyvältä - mitä useampi uusi näkökenttä tulee eteen välin aikana, sitä enemmän testataan onko karttamuisti ja hahmotuskyky riittävällä tasolla. [..] Hyvä mittari vaatimustasossa lienee se, mitä suoraviivaisempi (helppo) reitti tai monimutkaisempi (vaativa) reitti on rastiväleille. Vaativassa on hyviä välejä, jotka haastavat kiertävän reitin jälkeen ottamaan rastin pensaan sisäpuolelta tms.
Lisäsin rasteille myös tavallisesta poikkevat koodit: A-radan ensimmäisen rastin koodi on A1, toinen A2 jne. Vastaavasti B-radalla B1 ja B2 jne. Nyt rastinumeron viereen ei enää tarvitse lisätä rastikoodia.
Tällaisten koodien käyttö oli mahdollista, koska kaikilla radoilla oli omat rastit. Olipa ensimmäinen kerta vaatimattomassa ratamestarihistoriassani, kun ei tarvinnut tinkiä ratojen laadusta käytettävissä olevien rastien määrän takia!
6.12.2020 klo 19.12 Rastiliput valmiina maastossa. Lähetin Henkalle myös Ratamestarin ajatuksia sekä rastivälianalyysin, jonka verkko-osoite kerrotaan osanottajille vasta harjoituksen jälkeen.
7.12.2020 En päässyt yhteensattumien takia itse seuraamaan harjoituksen kulkua, mutta pääpiirteittäin se oli sujunut ihan mukavasti. Ainoa takapakki tuli siitä että saamani ohje:
... muistisuunnistukseen. Idea olisi, että karttaa saa katsoa vain rastilla, jossa pitäisi painaa olennainen tieto välistä mieleen ja suunnistaa lipulle.
...johti minut hieman harhaan. Karttaa saikin katsoa heti kun sai lipun näkyviin. Tästä syystä olisin muutamassa paikassa valinnut rastipisteen toisin tai ainakin sijoittanut lipun näkyvämpään paikkaan.
Kartan katsominen muistisuunnistuksessa heti sen jälkeen, kun on nähnyt lipun, johtaa lajinmukaisen toimintaan - pysähdyshän sprintissä on (aina) virhe...
lisää Malminkartanossa pidetystä muistisprintistä...Terve Kari, Asunto Oy Renginkujalla ei ole suunnistustapahtumaa vastaan, päinvastoin. Kiitokset (KCP-Isännöinti)
Kaikki minulla olevat yhtiöt joilta tontin käyttölupaa suunnistustapahtumassa pyydettiin, ovat luvan antaneet ja toivottavat oikein mukavaa tapahtumaa teille! (Isännöinti Saarinen
Tämä sopii meille. Toivotan Teille hyvää suunnistuspäivää 7.12.2019 ja 19.3.2020. (Heka Länsi)
Näyttää hyvältä. Kun saa tällaisia vastauksia, ei voi olla muuta kuin kiitollinen hyvin jatkuneesta yhteistyöstä alueen isännöitsijöiden kanssa
30.11.2020 Matilta tulee taas viesti:
...uups, olen ilmeisesti antanut sinulle väärän päivämäärän Sprintticupin on tarkoitus pyöriä vanhaan tapaan torstaisin eli oikea päivä on tietysti 19.3. pahoittelen sählinkiä
Ei haittaa! Hieman olin ihmetellyt aiempaa päivämäärää, koska Sprintti-Cupit on perinteisesti juostu torstaisin. Kaipa maanantai eli iltarastien viikonpäivä olisi ollut ihan hyvä sekin. Täytyypä korjata tieto isännöitsijöille alkutalvesta kun lähetän heille väliaikatiedotteen. Ei taatusti vaikuta luvan saatiin, sillä taloyhtiön puutarhajuhlia harvoin pidetään maaliskuussa...
30.11.2020Vajaassa viikossa lähes puolet talohtiöistä on vastannut myönteisesti. Tilannekartani näyttää ihan hyvältä, alla esimerkki Piianpuiston eteläpuolella olevalta alueelta. Se on reilut kolmasosa koko alueesta ja sitäpaitsi Malminkartanon parhainta sprinttimaastoa.
Alkuvalmistelut on tehty. Kaikki on nyt mallillaan. Nyt vaan fillaroimaan pitkin ja poikin Malminkartanoa, jotta saan hyvän käsityksen myös "sprintti-Malminkartanosta". Onhan aluetta tullut muuten kuljettua ristiin rastiin jo yli 40 vuoden ajan.
10.12.2019PITKIÄ RASTIVÄLEJÄ Nyt kun muistisprintti on saatu kunnialla hoidettua, on aika palata pääasiaan eli Sprintti-Cupin ratasuunnittelun pariin. Jo tässä vaiheessa olen päättänyt, että kaikilla radoilla on yksi pitkä rastiväli. Malminkartanon korttelirakenne sopii tähän aivan erikoisen hyvin, sillä se on kaikkea muuta kuin säännöllinen - kaukana perinteisestä 90 asteen ruutukaavasta.
Sitäpaitsi pitkä rastivälit, joiden aikana joutuu jatkuvasti tekemään pieniä reitinvalintoja, on parasta sprinttisuunnistusta. Olenkin aina peukuttanut HNC:n ratamestareita, jotka onnistuvat kerta toisensa jälkeen loihtimaan ratoihin hienoja, jopa toista kilometriä pitkiä rastivälejä.
Olen myös vuosikausia ajanut fillarilla Malminkartanon poikki luoteesta kaakkoon eikä minulla vieläkään ole oikein varmuutta siitä, mikä olisi silloin paras kulkureitti. Ehkä se nyt selviää.
15.12.2019SUUNNISTAJIA MALMINKARTANOSSA Isännöitsijöiden vastauksien joukossa oli kolme oikein mukavaa vastausta. Yhdessä kerrotaan, että Pihkaniskat on keväällä järjestämässä yritykselle suunnistuskurssia. Toivotan heidät tervetulleeksi Sprintti-Cupiin "käytännön lähiharjoitteluun", toisessa alettiin keratä joukkuetta Firma-Sprinttiin ja kolmannessa isännöitsijä kertoo laittaneensa asian taloyhtiön hallitukselle päätettäväksi ja suunnistuksen jonkinasteisena harrastelijana näen tämän tapahtuman enemmän kuin tärkeäksi, joten pidän huolen, että saatte tiedon pian.
Tällaiset vastaukset kertovat, että Malminkartanossa on runsaasti suunnistuksen ystäviä. Ja kun vielä otetaan huomioon, että HOASin opiskelijoiden joukossa on taatusti suunnistajia - sen verran heitä silloin tällöin näkee lenkillä Mätäjoen ympäristössä ja Malminkartanon huipulla, niin uskallan kuvitella, että Sprintti-Cupissa onkin tällä kertaa tavallista enemmän osanottajia lähiympäristöistä.
18.12.2019VANHA KARTTAMalminkartanon karttaa käytettiin SM-kisoissa vain karsintaan. Lisäksi H45- ja D35- ja vanhemmat sekä D16- ja nuoremmat juoksivat vain radan itäpuolella. Pisimmätkään radat eivät ulottuneet alueen länsireunan kortteleihin, joten siellä on Helsingissä jo harvinaiseksi käynyttä koskematonta sprinttimaastoa.
Vanhan kartan - niiltä osin kun se oli käytössä SM-kisojen karsinnassa, saat näkyviin näpäyttämällä alla olevaa kuvaa. Kartta on tarkkuudeltaan vain 125 dpi, joten sillä ei juuri suunnisteta. Kunnon kartan saat sitten Sprintti-Cupista.
22.12.2019KARTOITUSTA Kiertelin alueella katselemassa rakennustöitä. HOASin talojen peruskorjaus Viljelijäntiellä näyttää tulevan maaliskuuhun mennessä valmiiksi. Sen sijaan Piianpuiston eteläpuolella olevan päiväkodin remontti kestää ainakin kesään asti. Merkitsen työmaan karttaan kielletyksi alueeksi.
Radan itäpuolella on laaja kortteli, joka SM-kisoissa oli rakenteilla. Kartassa on tällä kohtaa iso marjapuuronvärinen alue. Talot ovat jo pystyssä ja pihat saatu valmiiksi. Hienoa yhtenäistä "sprinttipihaa" koko alue. Tuskin aluetta kuitenkaan ehditään kartoittaa maaliskuuhun mennessä, joten marjapuuroläiskä säilyy kartassa.
Tulikin mieleen ajatus, että kunhan Sprintti-Cup on ohi, niin kauniina kevätpäivinä voisi kokeilla, minkälaista olisi tehdä sprinttikartta tästä alueesta. Eikös se niin ole, että jos haluaa oppia hyväksi suunnistajaksi, kannattaa ryhtyä ratamestariksi mutta jos haluaa taitavaksi suunnistajaksi, niin silloin on kannattaa tehdä karttaa.
8.1.2020YHTÄ LUPAA VIELÄ KAIPAAN Nyt on aika lähettää "karhumakirjeet" eli ottaa uuddelleen yhteyttä isännöitsijöihin, joita en ole vielä tavoittanut. Listalla on noin kymmenkunta isännöitsijää, pääasiassa pienia talo- ja kiinteistöyhtiöitä, joiden alueiden puuttuminen ei ratkaisevasti vaikuta ratasuunnitteluun.
Ainoa, jolta ehdottomasti tarvitsen vielä luvan, on HOAS. Se hallitsee kolmea isoa aluetta ja on todella sääli, jos lupa jää saamatta. HOASin luvan saanti on aina vaatinut useita sähköposteja ja puhelinsoittoja, joten eiköhän lupa tälläkin kertaa irtoa.Lupakarttani on vihertynyt suuresti sitten marraskuun lopun.
16.1.2020SPRINTTIKARTAN UUSI KUVAUSOHJE Kansainvälinen suunnistusliitto (IOF) on uudistanut sprinttikartan kuvausohjeen. Siihen voi käydä tutustumassa esimerkiksi täältä.
Ohje on laaja, mutta tutustumisen arvoinen. Eniten kiinnitin huomioni sallittujen ja kiellettyjen vihreiden alueiden kuvausohjeeseen (4.4 Kasvillisuus). Se on muuttunut ja ainakin minusta huonompaan suuntaan.
Vanhassa ohjeessa myrkynvihreän värinen "kieltovihreä kuvasi aitaa tai vastaavaa, jonka läpi ei saanut mennä. Uudessa ohjeessa se on korvattu keskivihreällä värillä. Ero vaaleaan "puskavihreään" on pienentynyt. Käytännössä puskavihreällä kuvataan harvahko pensaikko, jonka läpi saa mennä. Myös sävyero oliiviin "pihavihreään on kaventunut.
Alla olevassa kuvassa on vuoden 2017 SM-sprintissä käytössä ollut sprinttikartta. Siinä ovat myös edellä mainitut kolme vihreää kuvaustapaa.
HS:n joulukuun muistisprinttiharjoituksessa käytettiin Atte Lahtisen SM-sprintin kartasta tekemää automaattista muunnosta uuden kuvausohjeen mukaiseksi. Se on seuraavassa kuvassa. Vihreiden alueiden ohella siinä kannattaa kiinnittää huomio myös katuruskeaan värisävyyn.
Kun sain kartan, purnasin Atelle uuden karttakuvauksen ulkonäöstä - erityisesti uudesta aiempaa tummemmasta katuruskeasta. Se mielestäni vähensi kontrastia mustaan ja siten huononsi kapeiden aukkojen havaittavuutta. Atte tekikin uuteen pohjaan pieniä muutoksia, jotka näkyvät seuraavassa kuvassa.
Atte: Tein myös väreihin pieniä muutoksia. IOF:n ohje sallii arvojen muuttamisen digitulostukseen, koska ”kaikilla tulostimilla on vähän omat värinsä”. Vaihdoin päällystettyjen alueiden ruskean SM-kartan arvoihin ja laskin rakennusten tummuutta niukasti.
Uusi pohja on parempi. Yllättävää, että näinkin pienillä "viilauksilla" kartan luettavuus parani huomattavasti. Mutta myös hieman pelottavaa, koska kaikilla ei välttämättä ole Aten silmää valita oikeaita sävyjä ja taitoa tulkita ohjetta.
Sprintti-cupin karttapohjaa en ole vielä nähnyt. Haluan kuitenkin uskoa, ettei se olennaisesti poikkea Aten parannetusta vaihtoehdosta.
Mitä mieltä Sinä olet uusista vihreän sävyistä ja uudesta katuruskeasta?
22.1.2020LUVAT KUNNOSSA HOASin lupa tuli kuten ennakoin. Lupa oli tärkeä, koska ilman HOASin kolmea isoa aluetta ratasuunnittelu olisi kokenut melkoisen kolauksen.
HOASIN lupaan liittyi runsaasti ehtoja. Osa on periaatteessa hieman hankalia. Sellainen on esimerkiksi mahdollisissa kuvaustilanteissa huomioida ulkopuolisen henkilön yksityisyyden suojan. Eli jos siis otat kuvan kaveristasi leimaamassa rastilla, niin ehtojen mukaan HS vastaa siitä, että huomioit hänen yksityisyytensä.
Suurin osa ehdoista on ihan järkeenkäypiä kuten omaehtoisesti tarkastamaan käyttämänsä alueen ja reittien turvallisuuden sekä soveltuvuuden kaikille aluetta käyttäville kilpailun aikana. Tämähän on silkkaa ratamestarin työtä, vaikka onkin ehdoissa kovin juhlavasti lausuttu.
Yhtä ehtoa emme ehkä kuitenkaan noudata: poistamaan piha-alueelta/maasta kaikki kilpailunaikaiset roskat mainittujen kiinteistöjen alueelta. Ilmoitin, että varmasti poistamme tapahtumasta syntyvät roskat, mutta muiden roskien - vaikka ovatkin "kilpailunaikaisia", korjaamiseen eivät voimavaramme riitä.
Toki ehdot ovat kirjoitetut yleisesti - se on ymmärrettävää. Mutta silloin ne voivat johtaa myös monenlaisiin tulkintoihin - varsinkin niissä asioissa, joissa taustalla on lainsäädäntöä tai hyvien tapojen mukaista toimintaa. Sitäpaitsi ovathan nämä asiat olleet jo kauan Vastuullisen Suunnistajan kuten myös Vastuullisen Kilpailujärjestäjän huoneentaulussa. Nykyään se ei enää taida riittää.
31.1.2020VIELÄ PARI LUPAA LISÄÄ Seura oli suunnitellut tekevänsä kaikille neljälle Sprintti-Cup -tapahtumalle kaupungin vaatimat ilmoitukset keskitetysti. Mutta aina kaikki ei mene kuten kuvitellaan. Vastuuhenkilölle asia oli tullut eteen yllättäen. Ja kun samaan syssyyn hänellä oli työpöydällä vielä yli 30 iltarastien ilmoitukset, niin lupasin keventää kuormaa hoitamalla Malminkartanon tapahtumat paperisodan tai pikemminkin digitaalisodan.
Pieneksi kahakaksi se kuitenkin taisi supistua - Helsingin kaupungin tapahtumailmoitus hoitui näppärästi yksinkertaisella sähköisellä lomakkeella. Siinä oli valmiina karttapohja, josta Malminkartano oli helppo rajata tapahtuma-alueeksi. Ja kun vielä sai käyttää viime vuoden tapahtumaa pohjana, niin eipä siinä montaa minuuttia mennyt. Suurin työ oli löytää vanhat salasanat, joilla lomakkeeseen pääsi kiinni. Alkuviikosta on päätös odotettavissa.
Hyvää tietoa kaupungin tapahtumailmoituksen tekijöille löytyy täältä.
Yhtä helppoa oli pyytää lupa tapahtumakeskukselle. Olin jo joulukuussa ollut yhteydessä Malminkartanon ala-asteen rehtoriin, kun pyysin lupaa saada käyttää koulun aluetta suunnistukseen. Toivottivat silloin tervetulleeksi.
Nyt lähetin rehtorille uuden viestin ja kerroin mitä meidän tapahtumakeskus sisältää: pari pöytää ja roskasäkin. Ja vielä vakuutin, että suunnistajat ovat siistiä väkeä. Lopuksi lupasin koululle ylijäänneet kartat oppilaiden liikuntatuntien käyttöön. Uskon, että saan rehtorilta vastauksen jo alkuviikosta.
9.2.2020MAASTOKÄYNTI Hyvien sprinttiratojen avain on pääsy taloyhtiöiden pihoihin. Ilman pihoja rata on vain korttelisuunnistusta. Vasta rakennusten vinkkelit ja pensaiden sokkelot luovat oikean sprinttimaaston.
Ei riitä että ratamestari hankkii luvat. Lupien lisäksi "tontinhaltijoiden" on voitava luottaa suunnistajin. Ratamestarin on arvoitava, onko pihassa alueita, joihin suunnistajilla ei ole asiaa ja myös ymmärrettävä tontinhaltijain huoli istutuksista.
Olikin ihan mukava lähteä HOASin kiinteistöpalvelupäällikkö Johanna Laakkosen kanssa katsomaan, miltä HOASin pihat näyttävät suunnistajan ja toisaalta tontinhaltijan vinkkelistä.
Yllä näkymä, jonka rastille saapuva suunnistaja kohtaa. Ulos pimeästä tunnelista kirkkaaseen valoon juuri kun on ryhdyttävä tähyilemään rastipistettä. Mutta edessä on istutuksia, jotka kartan vihreä määrää kierrettäväksi.
Niinpä yhdessä päätimme auttaa tunnelista tulevaa suunnistajaa merkkaamalla istutukset kielletyn alueen nauhalla. Ei sitten tarvitse enää kartasta arvailla vihreän sävyä vaan sitä kummalta puolelta kierrät.
Varmin tae sille, että muutaman vuoden jälkeen pääsemme taas juoksemaan sprinttiä Malminkartanossa, on se, että itse kukin meistä noudattaa kartan merkintöjä. Näin hyvät välit tontinhaltijoihin säilyvät. Malminkartanossa on vielä monta mainiota sprinttireittiä, joille tämän kevään Sprintti-Cupin radat eivät osu.
13.2.2020ENNAKKOJUTTU Kaarelan alueen paikallislehti Tanotorvi julkaisi ennakkotiedotteen tulevasta Sprintti-Cupista otsikolla Tämä keväänä kaupunkisuunnistetaan Malminkartanossa.
Viimevuotinen Kannelmäen tapahtuma houkuttelikin mukaan monia asukkaita, jotka hyvän kartan avulla saattoivat nähdä uusia piirteita omasta kotikaupunginosastaan. Myös Malminkartanon kujat ja korttelit voivat kartan avulla hyvinkin näyttää hieman toisenlaisilta kuin päivittäisiä tuttuja reittejä kulkemalla.
18.2.2020PITKIÄ VÄLEJÄ Ajatukseni pitkistä rastiväleistä kaikille radoille taitaa toteutua - kiitos Malminkartanon epäsäännöllisen korttelirakenteen. Rataluonnokset alkavat olla jo niin pitkällä, että enää säädän lopullisia rastinpaikkoja - ja toivon, ettei maaston tule yllättäviä työmaita tai muita sulkuja.
A-radalla on pitkä, reilu 700 metrin rastiväli, jolla on hyviä vaihtoehtoisia reittejä. Onnistuneen reitinvalinnan ohella tarvitset myös tarkkuutta, jotta pysyt valitsemallasi reitillä.
A-radalle mahtuu toinenkin pitkä, noin 500 metrin rastivali sekä vielä pari keskipitkää (yli 250 metriä) väliä. Ja kaikilla niillä on monta reittiä, joista valita.
Muille radoille on samoin tulossa tällaisia pitkiä "kuningasvälejä". F-radalla on lähes 700 metrin ja B-radalla kaksi reilut 500 metrin rastiväliä. Lyhyimmän eli C-radan suunnistajat saavat pohtia reitinvalintojaan kolmella keskipitkällä välillä.
23.2.2020HIDASTUSPORTIN KARTTAKUVAUS Radat alkavat olla valmiit. Enää F-radan "koejuoksu puuttuu". Muut on jo juostu - mielumminhan sitä juoksee kartta kourassa kortteleissa kuin ravaa Mätäjoen vierustietä ilman karttaa.
Tällä kertaa - ainakaan vielä - ei ole noussut esiin isompia kartta-asioita kuten viime vuoden sillan kuvaus. Mutta jotain sentään. Miten kuvata portti, joka on auki, mutta joka silti hidastaa vauhtia.
Jos portin kuvaa avonaisena, kuten nykyisessä kartassa, se johtaa harhaan. Hidastus on tosin vain muutama sekunti, mutta sekin on liikaa ja voi vaikuttaa reitinvalintaan.
En pikaisella lukemisella löytänyt kuvausohjeistakaan (ISSpsOM 2019) muuta kuin tavallisen portin kuvauksen. Ohjeessa tosin puhutaan myös siitä, että jos aukosta ei pääse helposti läpi, se on suljettava. Tästä ei nyt ole kyse, koska kuvan portti on tarkoitettu jokapäiväiseen luvalliseen kulkemiseen päinvastoin kuin aidassa oleva hankalasti kuljettava "laiton" aukko.
Pihkaniskat ovat Jokiniemen sprinttikartassa käyttänyt eräänlaista kaksoisportin merkintää, vaikka (muistaakseni) portti on periaatteessa hidastusportti. Karttakuvaus kertoo hyvin, ettei portti ole ihan tavallinen, mutta jättää kertomatta sen, ettei portista pääse juoksemaan täydellä vauhdilla.
Lopulta päädyin kuvaukseen, joka mielestäni osoittaa, että portin läpi ei mennä ihan heittämällä. Isossa kuvassa se näyttää kelvolliselta, mutta kun sitä katsoo oikeassa mittakaavassa, ei se kovin kummoinen ole. Katsotaan, mitä viskaalit sanovat. Vai onko parempia ehdotuksia?
26.2.2020LÄMMITTELYÄ Olen ulkomailla suunnistaessani tykännyt lämmittelykartoista. Ne ovat pieniä karttapalasia, joita on saavavissa lähtöön menevän viitoituksen alussa.
Lämmittelykartoissa on muutamia rasteja, joilla käymällä saa kivan tuntuman maastosta ja myös siitä miten rastinotto vieraassa maastotyypissä sujuu. Lämmittelykarttoja käytetään sekä metsäsuunnistuksessa että sprinteissä.
Malminkartanon Sprintti-Cupissa on mahdollisuus lämmitellä kartta kourassa. Lämmittelyradan alku ja loppu on Malminkartamon asemalla. Rata kulkee Kehäradan itäpuolisella alueella. Sinne eivät Sprintti-Cupin radat ulotu.
Kartan voi itse kukin tulostaa verkosta, jolloin sen saa suurennettua sopivaan mittakaavaan. Linkki tulee myöhemmin sivuvalikkoon. Lämmittelykarttoja on vapaasti saatavissa myös kilpailukeskuksessa.
Rasteilla on pienet rastiliput, jotka on ripustettu pensaisiin, lyhtypylväisiin tai vastaaviin. Ratoja on yksi, jossa on myös "virallinen oikaisumahdollisuus". Toki rasteja voi kiertää ihan missä järjestyksessä tahansa.
28.2.2020MITEN TULLA MALMINKARTANOON Kaupunkien keskustojen sprinttitapahtumissa ei ole mahdollista varata pysäköintipaikkoja kisoihin tuleville suunnistajille. Sama koskee uusia esikaupunkialueita, joissa kadunvarsipysäköintiä on kapeiden katujen takia rajoitettu. Perille on kuitenkin päästy, joukkoliikenteellä tai fillarilla ja toki autoillakin, mutta silloin on jouduttu pysäköimään hieman kauemmaksi.
Malminkartano ei ole poikkeus tästä mallista. Junalla pääsee aivan kilpailukeskuksen lähelle. Ja sama koskee myös busseja. Aseman lähellä on jonkin verran liityntäliikenteen pysäköintipaikkoja, mutta ne ovat todennäköisesti varatut vielä 17.30 - 18 maissa.
Autolla tuleville on kaksi mahdollisuutta: liityntäpysäköintipaikkojen käyttö esimerkiksi Myyrmäessa, Vehkalassa, Etelä-Haagassa tai Leppävaarassa ja junalla perile. Toinen vaihtoehto, on pysäköinti Pohjois-Malminkartanon puolelle ns. AEL:n - nykyisen Taitotalon pysäköintipaikoille Naapuripellontien reunalla. Taitotalo on ystävällisesti antanut luvan pysäköintiin.
Myös läheisen Malminkartanon huipun portaiden juuren pysäköintialueelle voi pysäköidä. Molemmilta pysäköintialueilta on noin kilometrin matka kilpailukeskukseen.
Tiesitko että AEL on nykyään Taitotalo, AmiEdun ja entisen AEL:n yhteenliittymä. Se kouluttaa työelämän ammattilaisia yli 30 toimialalle. Taitotalo vastaa siis nykyaikaisen työelämän elinikäisen oppimisen kysyntään - enää, kun ei riitä, että on suorittanut tutkinnon joskus 20 vuotta sitten vaan ammattitaitoa on jatkuvasti ylläpidettävä.
Lisää tietoa niin joukkoliikenteellä kuin autollakin tulosta Malminkartanoon löytyy sivupalkista kohdasta Miten tulen paikalle.
3.3.2020RASTEJA (LIIAN) LÄHEKKÄIN... Malminkartanon Sprintti-Cup juostaan kohtalaisen pienellä alueella. Rasteja on näillä näkymin peräti 33, siis aika runsaasti.
Viime vuonna kuulin näkemyksiä, että A- ja F-ratojen tulisi olla vertailtavuuden takia samantasoisia ja myös samanluonteisia - ikään kuin arvokisojen karsintaratoja. Tänä vuonna toive toteutuu.
Tästä kuitenkin seuraa vääjäämättömästi se, että rasteja voi olla lähekkäin. Entä sitten - onhan rasteilla koodit ja hyvä ratamestaritapa vaatii, etteivät lähekkäiset rastipisteet ole samanlaisia - esimerkiksi lähellä toisiaan olevia puita.
Jos rasteilla on tavalliset Emit-leimasimet, ei ole ongelmia. Mutta jos käytössä olisivat uudet 'ilman kosketusta' -leimasimet kuten SportIdent-Tag tai EmitAir, niin tilanne on jo toinen.
Moni saattaa vielä muistaa, kuinka pari vuotta sitten MM-kisojen karsinnassa Topias Ahola tuli omalle rastilleen väärän rastin kautta. Koska rastien välinen etäisyys oli vain 15 metriä, hänen kilpailukorttinsa ei kyennyt ottamaan vastaan uutta leimausta oikealta rastilta - edellisen väärän rastin leimasta oli kulunut liian vähän aikaa. Tuloksena oli oikeusmurha: Topias hylättiin eikä hän päässyt finaaliin.<>
Sääntöjä on tämän jälkeen rukattu: kahden rastin välinen minimietäisyys on entisen 15 metrin asemesta nykyään 25 metriä. Asiasta on Tuomo Mäkelä kirjoittanut hyvän blogijutun, joka kannattaa lukaista ajatuksella läpi.
Sprintti-Cupin radat olivat jo valmiit, ennenkuin itse muistin tuon minimietäisyyden muutoksen. Niinpä päätin olla noteeraamatta asiaa, koska se ei millään tavalla teknisesti vaikuta kilpailijoiden leimauksiin - käytössähän on perinteinen Emit-leimaus.
Toki lähekkäiset rastit voivat aiheuttaa hylsyjä ihan siitäkin syystä, että leimataan väärällä rastilla. Mutta se on jo ihan eri juttu, koska huolelliset suunnistajat osaavat välttää väärän leimauksen yksinkertaisesti tarkistamalla koodin tai lukemalla kartaa niin tarkasti, että varmasti tietävät olevansa oikealla rastipisteellä.
Alla olevassa kuvassa ovat Sprintti-Cupin ne kaksi rastia, jotka ovat lähimpänä toisiaan. Rastien välimatka on entisen vaatimuksen mukainen 15 metriä. Toinen rasti on muurin nurkassa ja toinen talon nurkassa. Lisäksi ne ovat eri puolilla katua.
Joku voisi sanoa, ettei pitäisi olla erehtymisen vaaraa. Silloin ei ole päästy taitoihinsa nähden liian vauhdikkaasti juoksevan suunnistajan pään sisälle - tuossa se rasti on, pakko sen on olla oikea, ja sitten seuraavalle..."
Pelkään pahoin, että tällä rastiparilla ainakin yksi suunnistaja ottaa leiman väärältä rastilta. Mutta jos heitä on paljon, silloin ratamestaria saa syyttää, siitä, että on asettanut kaksi rastia liian lähelle toisiaan. Toivon kuitenkin, ettei syyttäjiä ole liikaa.
7.3.2020RADAT VALMIINA Eilen lähtivät lopulliset ratasuunnitelmat eteenpäin. Ensi viikolla niistä lisää, mutta ohessa muutamia kiinnostavia tilastotietoja:
Rata | Laatu | Pituus (km) |
Rasteja | Kiertävyys (kuljettu matka/ linnuntie) |
Rastiväli -indeksi |
---|---|---|---|---|---|
A | Vaikea | 3.5 | 14 | 1.3 | 2.5 |
F | Vaikea | 3.5 | 14 | 1.3 | 2.5 |
B | Vaikea | 3.0 | 12 | 1.25 | 2.6 |
C | Keski- vaikea | 2.5 | 11 | 1.2 | 1.5 |
Taulukon lopussa on kaksi harvoin nähtyä numerosarjaa. Ne kuvaavat rataa nimenomaan ratamestarin näkökulmasta ja myös mittaavat sitä, miten paljon radoissa on reitinvalintoja ja minkäluonteisia ne ovat. Suunnistajan vinkkelistä niillä tuskin on juuri merkitystä.
Kiertävyys osoittaa, kuinka paljon ylimääräistä matkaa kertyy nopeimmalla reitillä verrattuna linnuntiehen eli viivaa myöten mitattuun matkaan. Tätä "mittakeppiä" on Mikonpäivän suunnistusten monivuotinen ratamestari Mikko "Lammikko" Eskola Tampereen Pyrinnöstä joskus käyttänyt. Muistini mukaan sen tulee olla hyvällä radalla vähintään 1.3:n hujakoilla.Rastiväli-indeksi liittyy Suunnistusliiton vuonna 2013 julkaisemaan opukseen Sprinttisuunnistuskilpailun suunnittelu. Sen sivulla 40 todetaan, että Ratamestari voi kehittää sprinttirataansa esimerkiksi arvioimalla rataa rastiväleittäin ja pisteyttämällä rastivälit. Pari sivua myöhemmin kerrotaan, miten nämä rastivälien arviot yhdistetään koko radan rastiväli-indeksiksi.
Pisteytys perustuu yksinomaan reitinvalintamahdollisuuksiin kullakin rastivälillä, joten se ei ota huomioon esimerkiksi radan rytmitystä tai suunnanvaihtoja puhumattakaan portaita tai muista vastaavia "hidasteita". Tästä huolimatta Rastiväli-indeksi on ihan hyvä instrumentti rastivälien arviointiin. Samalla se havainnollistaa reitinvalinnan merkitystä sprinttiratojen suunnittelussa.
Viimevuotiseen Kannelmäen Sprintticuppiin verrattuna Malminkartanon radat ovat suoraviivaisempia: kiertävyys on kautta linjan alhaisempi. Se yhdistetynä siihen, että rasteja on vähemmän kuin vuosi sitten, kertoo että, radoissa on pitkiä välejä, joiden nopeimmat reitit eivät kierrä suhteellisesti yhtä paljon kuin perinteisissä lyhyissä talonkierrossa. Sensijaan rastiväli-indeksi on samaa suuruusluokkaa kuin viime vuonna, joten reitinvalintoja radoilla riittää varmasti.
A-ja F-ratojen mittakaava on luonnollisesti 1:4000. Sensijaan B-radasta ehdotin tulostettavan 1:4000:n ohella myös 1:3000-mittakaavaisia karttoja. Nykyään 1:3000 on samalla tavalla sääntöjen tuntema mittakaava kuin metsäsuunnistuksessa käytetty 1:7500.
Erityisesti hämärässä tai lampun valossa 1:3000 -mittakaavaisen kartan pienet aukot ja portaat erottuvat mielestäni ratkaisevasti paremmin. C-radan kartasta ehdotin tulostettavaksi vain mittakaavalla 1:3000, koska sen avulla kokematonkin pääsee helpommin juonesta kiinni.
11.3.2020OLIIVISTA TONTTIVIHREÄSTÄ Muutama viikko sitten juostessani sprinttiä tein virheen. Suunnitelma oli, että ...palaa taaksepäin ja jatka avautuvaa käytävää myöten rastia kohden
.Palasinkin takaisin, mutta liian lyhyen matkan. Seurauksena ryntäsin suoraa taloyhtiön piha-alueelle. Reilut 10 metriä ehti mennä, kunnes hälytyskellot soivat. Äkkikäännös ja paluu oikealle reitille.
Oma virhe, tottakai. Innostuin siitä kuitenkin katselemaan, miten oliivia tonttialuetta on eri kartoissa käsitelty. Useimmiten tontin sisääajokohta on merkitty viivoilla tai syvennyksellä. Jotkut kartoittajat olivat lisäksi kuvanneet tonttialueelta tärkeitä kohteita mustilla viivoilla - ikäänkuin laatineet karttaluonnoksen", mutta maalanneet alueen silti oliivilla.
Tonttialueen käyttökielto on voitu merkitä myös kielletyn alueen viivoituksella, jonka alta kartoitus erottuu. Näin on tehty silloin kun piha-alueelle ei ole haettu tai saatu käyttölupaa. Kartoittajien erilaisista 'käsialoista' on muutama esimerkki seuraavassa kuvassa.
Mikä sitten on oikea tapa. Kuvausohje (ISSprOM 2019) toteaa, että oliivilta alueelta ei saa kuvata muuta kuin vain huomattavat kohteet (very prominent features) kuten rautatiet, isot rakennukset ja isot puut. Lisäksi korostetetaan, että teiden liittymät eli sisäänajokohdat (road entrances) on merkittävä selvästi.
'Huomattavat kohteet' on hieman veteen piirretty viiva, mutta ilmeisesti kovin tarkkaan kuvaukseen kuten esimerkissä C ei ilmeisesti pitäisi ryhtyä. Vahinko, sillä varmasti on tilanteita, joissa tarkemmasta kuvauksesta voi olla suunnistajalle hyötyä.
Isompi tulkintaongelma liittyy ajoradan sisäänajokohtiin. Ohje korostaa vain tieliittymimien eli autoliikenteen sisäänajokohtien merkintää. Ahtaasti ajatellen se ei ota huomioon nykyaikaista korttelirakennetta, jossa on myös huoltoliikenteen ajoväyliä sekä pelkälle jalankululle ja pyöräilylle varattuja kulkuväyliä. Molemmat ovat voivat olla yhtä leveitä kuin autojen sisäänajot ja siksi myös ne tulisi mielestäni merkitä samalla tavalla karttaan.
Mitä mieltä olet - mitä saa ja mitä ei saa kuvata oliivilla tonttialueella?
PS. Malminkartanon kartassa oliivin tonttivihreän kuvauksella ei ole merkitystä. Koko kartalla on vain yksi kerrostalopiha, jossa on käytetty oliivia väriä. Eikä se ole lähelläkään ratoja. Kaikki oliivilla merkityt pihat ovat yksityispihoja, jotka ovat suojatut aidoilla tai pensailla.
12.3.2020ERILAISIA SPRINTTEJÄ Puolet tämän vuoden Sprintti-Cupin osakilpailuista on nyt juostu - kaksi hyvin erilaista sprinttiä.
Länsi-Pasilan sprintti (A-rata) oli vauhdikas ja pitäytyi pääasiassa vain katualueilla. Korttelien sisäpihoilla ei juuri käyty. Radassa oli useita pitkiä reitinvalintavälejä ja jonkin verran yksinkertaisia siirtymiä. Radan nopeudesta kertoo, että A-radan voittajan aika oli 14:14. Lyhyimmän reitin (3.9 km) kilometriajaksi tulee 3.40.
Jätkäsaaren sprintti (A-rata) oli sensijaan toisenlainen. Siinä juostiin, varsinkin alussa pihasta pihaan ja otettiin rasteja milloin vajan takaa, milloin pensaan juurelta. Tällainen sprintti vaatii tarkkuutta ja rastimääritteiden lukemista, jotta osuisi suoraan rastille eikä tuhraisi aikaa lipun etsimiseen. Varsinaisia pitkiä välejä oli vain yksi, joskin se oli sitä hienompi. Voittajan aika oli 12:48, mikä lyhyimmän reitin (3.5 km) mukaan antaa kilometriajaksi silti saman kuin Länsi-Pasilassa eli 3.39.
Minkälainen on sitten Malminkartanon sprintti. Ensinnäkin alue on erilainen - Länsi-Pasila ja erityisesti Jätkäsaari ovat kivikaupunkialueita. On katuja ja kortteleita, joiden keskellä on iso piha. Siis vanhanaikaisen romanttista kivikaupunkimiljöötä.
Malminkartanon korttelirakenne on toisenlainen - korttelit lomittuvat moniulotteiseksi talojen ja pihojen sekamelskaksi, jota kapeahkot pääosin jalankulkulle ja pyöräilylle varatut kulkuväylät risteävät. Tällaiseen maastoon syntyy väkisin erilaisia ratoja kuin Länsi-Pasilaan ja Jätkäsaareen.
Toinen ero näkyy siinä, että rataprofiilit ovat erilaisia. Rasteja on vähemmän ja siirtymävälejä tuskin yhtään. Lisäksi A-rataan kuten myös F-rataan sisältyy yksi todella pitkä rastiväli. Sillä on runsaasti reitinvalintoja, jota osittain myös liittyvät toisiinsa. Koko ajan tulee olemaan tekemistä, sen voin varmasti luvata
14.3.2020SIIRRETTY Näin sitten kävi. Sprintti-Cupin viimeiset kaksi tapahtumaa - Malminkartano ja Lauttasaari, siirtyivät korona-epidemian takia tulevaisuuteen. Päätös on toki harmillinen, mutta aivan varmasti se on oikea. Aika näyttää, koska ja miten pääsemme takaisin normaaliin päiväjärjestykseen.
Lisää siirrosta, sen syistä ja vaikutuksista voit lukea Sprintti-Cupin etusivulta sekä HS:n sivuilta.
10.6.2020SYYSKUUSSA JATKETAAN Malminkartanon Sprintti-Cup juostaan jo alkusyksystä to 10.9.2020 sopivasti puolitoista viikkoa ennen sprinttisuunnistuksen SM-kisoja.
Ajankohdan takia voisi kuvitella, että tapahtuma kerää poikkeuksellisen paljon osanottajia myös sprinttisuunnistuksen terävimmästä kärjestä. Uusi osanottajaennätys on lähellä, mutta tuskin sentään Suomen Suunnistuslliton koronan takia asettama katto, 460 osanottajaa tulee vastaan.
11.6.2020TAPIO LAURENIN MUISTOKILPAILU Sprintticup on myös huhtikuun lopussa kuolleen seuramme jäsenen Tapio Laurenin muistokilpailu - sodan jälkeinen Malminkartano ja sen koetila olivat Tapion lapsuusmaisemaa. Täällä hän on suunnistusharrastuksensa aloittanut ja myös lähellä Konalassa talvirasteilla viimeisen kerran suunnistanut.
Sinä, joka A, B ja F-radoilla lähdet rastilta 4 pitkälle välille vasemman kautta kohti seuraavaa rastia, et voi olla huomaamatta Piianpuiston kauniita vanhanajan rakennuksia. Niistä takimmaisin oli aikanaan Tapion kotitalo eli Tapion isän, koetilan työnjohtajan Harry Laurenin virka-asunto.
Työnjohtaja oli koetilalla merkittävä henkilö, taisi olla heti seuraava koetilan tilanhoitajasta eli professori Martti Sipilästä, joka professorinviran ohella vastasi myös Helsingin Yliopiston Malminkartanon opetus- ja koetilan toiminnasta. Hänen virka-asuntonsa oli kilpailukeskuksesta kaakkoon olevalla kumpareella sijaitseva kellertävä rakennus, joka nykyään on Malminkartanon kappeli.
Tapion naapurina samassa talossa asui myös koetilan seppämestari, siis eräänlainen maatalouskoneteknikko Antti Koho. Hänen poikansa Lauri Koho on siten saattanut olla Tapiolle tuttu, vaikka ikäero oli kymmenkunta vuotta. Ainakin hänen kerrotaan usein käyneen tapaamassa vanhempiaan Malminkartanossa. Lauri yleni sitten aikanaan kenraalikuntaań ja toimi mm. YK-tehtävissä.
Lisää Malminkartanon muistoja Kari Sipilän mainiosta verkkojulkaisusta Muistelmiani sota-ajan Malminkartanosta ja lapsuudenkodista vuosina 1943-1951.
23.6.2020RATASUUNNITTELU JATKUU Koronan takia tarkistan Sprintticupin ratoja. Suurista muutoksista ei ole kyse - lähinnä siitä, että rastikuormitus vähenee, jolloin teoreettinen tartuntariski alentuu.
Lähtö ja maali jaetaan kahtia. Tämä on helposti tehty. Toinen lähtö voisi olla A- ja C-radoille ja toinen F- ja B-radoille. Näin porukka jakaantuu kohtuullisen tasaisesti. Ja jos vielä "lähtökellot" porrastetaan puolella minuutilla, niin silloin kilpailijat pääsevät jo lähes yksitellen matkaan.
Maalin jako kahtia ei vaikuta ratasuunnitteluun. Teen A- ja F-ratojen viimeisestä rastista maalin. B- ja C-radat voivat käyttää alkuperäistä maalia. Molemmat maalit ovat vain muutaman kymmenen metrin päässä kilpailukeskuksesta, joten maaliin tulevia suunnistajia voi yhä seurata.
Lisäksi tarvitaan muutama ylimääräinen rasti, koska A- ja F-radoilla ei saa olla yhteisiä rasteja. Sensijaan rastiyhdistelmä FBC on mahdollinen, koska niillä kävijöiden määrä jäänee pienemmäksi kuin yhdistelmässä AF. Jaan rastit 40, 44 ja 61 on kahtia. Viimeisestä rastista 63 tulee maali, joten sitä ei tarvitse enää jakaa. Yhdistelmää AB joudun vielä miettimään.
Malminkartanon maastosta löytyy helposti uusia hyviä rastipisteitä. Uskonkin, etteivät nyt tehtävät ratamuutokset vähennä ratojen mielenkiintoisuutta, pikemminkin päinvastoin.
25.6.2020VIESTI YHTEISTYÖKUMPPANEILLE
Lähetän tänään kaikille Malminkartanon taloyhtiöiden isännöitsijöille, koulujen rehtoreille, päiväkotien johtajille sekä lukuisille muille yhteistyökumppaneille tiedon Sprintti-Cup Malminkartanon uudesta päivämäärästä. Jätin viestin lähettämisen juhannuksen jälkeen, jotta se ei hautautuisi varsinkin isännöitsijöitä vaivaavaan juhannuksen alusviikkojen viestiruuhkaan.
Samalla kyselen, onko tietoa mahdollisista alkavista rakennustöistä. Vielä sellaisista ei ole näkynyt merkkejä, mutta vireässä ympäristössä kuten Malminkartanossa kaikkea voi tapahtua.
Yhteistyökumppaneita on iso joukko ja näet heidät sivun oikeassa palstassa olevista logoista ja nimistä. Näpäytys vie sivuille. Lämpimät ajatukset heille kaikille, koska juuri heidän ansiostaan saamme nauttia Malminkartanon jännittävästä ympäristöstä, sen kujista ja pihoista eli sanalla sanoen hienosta sprinttiympäristöstä
3.8.2020MONTA SPRINTTIÄ KIERROKSESSA
Tänä vuonna on monta sprinttiä kierroksessa. Tärkein on tietysti Sprintti-Cup Malminkartano, joka juostaan reilun kuukauden kuluttua. Tämän ohella olen sotkeutunut myös kahteen muuhun sprinttiin.
Alueen nuoren sarjakilpailun sprintti oli tarkoitus juosta toukokuussa. Tulikin Korona ja sprintti peruuntui tai toivottavasti vaan siirtyi tulevaisuuteen. Alkukevään aikana olin saanut taloyhtiöiden, koulujen ja päiväkotien alueluvat 90%:sti. Kaikki olivat hienosti mukana, sillä vain yksi vastaus oli kieltävä ja sekin ihan ymmärrettävä: "meillä on käynnissä piharemontti". Osaa isännöitsijöistä en alkukeväästä ehtinyt edes tavoittaa.
Silloin keväällä usean taloyhtiön hallitus toivoi, ettei tapahtumaa järjestetä ennenkuin tiedetään, miten Korona vaikuttaa. Totesinkin, että me noudatamme tarkasti Suunnistusliiton ohjeita ja viranomaisten määräyksiä. Tämä riitti heille mainiosti. Toivottavasti kisat jossain muodossa pidetään, sillä hyvä sprinttialue on tiedossa ja alustavat luvat on siihen saatu.
Kolmas sprintti on seuran järjestämä HOG-sprintti Lassilassa syyskuun puolivälissä. Lupasinkin jo toukokuussa ratamestarille olla apuna tarpeen mukaan. Ajattelin, että onhan sitä kesä- ja heinäkuussa aikaa, kun ei rastiviikoillekaan tänä vuonna pääse. Kävin kilpailualueella useaan kertaan lenkillä kaupungin kantakartta kourassa. Kaupungin kantakartta on kuin "värittämätön" sprinttikartta; sen avulla näkee hyvin, mistä pääsee ja mistä ei.
Kesäkuun lopuussa sain kartan.Kartan perustella voi jo luvata, että jos pihoihin pääsee, tiedossa on hieno "korkkaamaton" sprinttimaasto. Karttaan oli kiva piirrellä kiinnostavia rastivälejä ratojen pohjaksi. Varsinaisia ratoja tai edes rataprofiileja en voinut luonnostella, koska lähtojen ja maalin paikkoja ei ollut valittu.
Kävin myöhemmin ratamestarin kanssa paikkoja katsastamassa, mutta lopullisia päätöksiä paikoista ei ole tähän mennessä tehty. No, onhan tässä vielä aikaa, mutta kiire on kaiken ratamestarityön pahin vihollinen. Ainakin minä tarvitsen paljon kalenteriaikaa rastivälien kypsyttelemiseen - kaksi kuukautta meni jo ihan harakoille.
20.8.2020 Kerroin ratamestarille, että minun on pakko vetäytyä tapahtumasta, koska lähtöjen ja maalin sijainti on yhä avoinna. Nyt aika ei enää riitä kun taas kesä- ja heinäkuussa sitä olisi vaikka kuinka paljon. Olin silloin jo moneen kertaan kierrellyt aluetta ja hahmotellut sinne mielenkiintoisia rastivälejä. Harmi, sillä kilpailualueen kartta on hyvä ja sitäpaitsi alueelle ei kertakaikkiaan saa aikaiseksi huonoja ratoja.
10.8.2020YLLÄTYKSIÄ MAASTOSSA...
Kisojen lähetessä sprinttiratamestarit alkavat usein huolestua tärkeästä asiasta - ettei vaan kisa-alueella ole käynnistymässä työmaita tai muita häiriöitä sotkemaan valmiita ratasuunnitelmia.
Vaikka Malminkartanoa on kesän aikana tullut aika ajoin kierreltyä, silmiin ei ole osunut huolestumisen aihetta. Mutta viime viikolla huomasin, että kartan keskellä on tapahtunut paljon - laaja työmaa-alue on muuttunut Lastenkartanon päiväkodiksi ja nuorisotaloksi.
Vanha työmaa-alue oli ratasuunnittelun kannalta aivan keskeinen. Se vaikutti erityisesti A- ja F-ratojen pitkän välin reitinvalintoihin. Työmaan takia kilpailijat joutuvat valitsemaan heti alkuun kierron oikealta tai vasemmalta. Myöhemmin tulee vielä lisää valintoja, mutta ensimmäinen valinta on kuitenkin tärkein.
Päiväkodin alueelle on onneksi lueelle on rakennettu paljon aitoja ja lukittuja portteja, jotka rajaavat eri pihoja. Ne näyttävät oleva mainioita katiskoja eli umpikujia. Alueen läpi ei johda kunnon reittejä ainakaan silloin kun portit ovat lukitut.
Päädyinkin helposti siihen, että merkitsen työmaa-alueen yhä kielletyksi. Silloin aluetta ei tarvitse enää hätäisesti kartoittaa eikä ratoja tämän takia muuttaa. Samoin pidän työmaahan liittyneen varastoalueen kiellettynä. Sen läpijuoksemisen salliminen olisi karsinut reitinvalintoja kaikilta radoilta aivan ratkaisevasti.
14.8.2020LUPIA JA TIEDOTTEITA...
Eilinen Valtioneuvoston tiedotustilaisuus ei tuonnut esille mitään sellaisia rajoitteita, jotka olisivat estäneet Sprintticupin järjestämisen. En sellaista olettanutkaan, mutta varmuuden vuoksi olin niihin varautunut - onhan tapahtuma jo kerran peruuntunut.
Heti tiedotustilaisuuden jälkeen lähti Malminkartonon talo- ja kiinteistöyhtiöille, kouluille ja päiväkodeille sekä muille yhteistyökumppaneille - sivupalkista löydät heidän logonsa - tiedote, jolla vahvistin kesäkuussa lähettämäni ennakkotiedotteen tapahtumapäivämäärän.
Samalla alkoi sähköpostiin kilahdella vastausviesteistä - onneksi olivat vain automaattisia ilmoituksia poisssaolosta ja kesäloman päättymisestä. Yhtään varsinaista vastauspostia ei tullut ja hyvä niin.
Tänään lähti myös tapahtumailmoitus kaupungille. Sen teko sujui minuutissa - vanhaa ilmoitusta saattoi käyttää pohjana. Vain päivämäärä oli vaihdettava. Näppärä systeemi ja siitä kiitokset taas kerran kaupungille.
Myös varmistin Malminkartanon ala-asteen koululta kilpailukeskuksen paikan ja Taitotalolta eli entiseltä AEL:ltä luvan käyttää Naapuripellontien reunassa olevaa pysäköintialuetta.
Viimeinen viesti meni paikallislehti Tanotorveen. Sinne meni lyhyt Sprintticup -tiedote kuvan kera. Seuraava Tanotorvi ilmestyy vasta pari päivää ennen tapahtumaa. Tästä syystä kerroin viestissäni ymmärtäväni hyvin toimituksellisen syyn jättää juttu julkaisematta aikataulullisista syistä. Jos näin tulee käymään, tolppailmoituksia pitää viedä Malminkartanon lisäksi myös muualle Kaarelaan.
21.8.2020RASTIYMPYRÄN KOHDISTAMISESTA
Sprinttisuunnistuksessa keskustellaan aika ajoin rastimääritteistä ja sitä täsmentävästä rastiympyrän keskellä olevasta pienestä pisteestä.
Asia tuli taas kerran esille viime viikonvaihteen Tuusulan Tuplasprintissä, jossa sivumennen sanottuna aamupäivän rata (H65) oli kauden parhaita. Radalla olleet kaksi rastia antoivat aihetta tähän blogimerkintään.
Alakuvan vasemmanpuoleinen rastiympyrä on kohdistettu aidan oikealle puolelle. Rastiympyrästä näkee heti kummalla puolen aitaa rastilippu sijaitsee. Sen sijaan oikeanpuoleisessa kuvassa rastiympyrä keskipiste on aitojen ja muurien "risteyksessä". Ilman rastimääritteenn vilkaisua ei voi päätellä, missa rastiympyrän kolmesta sektorista rastilippu sijaitsee.
Rastiympyrän kohdistaminen rastipisteeseen - siis tässä tapauksessa aitojen kulmaan vastaa metsäsuunnistuksen käytäntöä. Esimerkiksi rastiympyrä kohdistetaan keskelle kiveä ja rastimääritteessä kerrotaan, millä puolella kiveä itse rastilippu sijaitsee.
Tämä riittää, koska metsäsuunnistuksessa rastilipun sijainti kiven etelä- tai pohjoispuolella hyvin harvoin vaikuttaa suunnistajan reitinvalintaan. Sen sijaan sprinttisuunnistuksessa tilanne on toinen - rastin sijainti aidan jommalla kummalla puolen vaikuttaa lähes aina reitinvalintaan.
Sprinttisuunnistuksessa rastin sijainti on siten tiedettävä jo reitinvalintaa tehtäessä päinvastoin kuin metsäsuunnistuksessa, jossa rastin tarkan sijainnin voi jättää kokonaan katsomatta tai tarkistaa se viimeistään kun saa rastin näkyviin.
Miten ratamestari voi jo ilman rastimääritettä osoittaa rastilipun sijainnin. Ei hätää, kaikki työkalut ovat olemassa. Alakuvassa on kaksi tapaa: käytetään kohdistuspistettä tai keskitetään rastiympyrä siten, että siitä jo selviää, kummalla puolen aitaa rasti on.
Tässäkään asiassa ei pidä mennä äärimmäisyyksiin - kohdistustuspistettä ei aina tarvita. Säännöissäkin sanotaan, että ...voidaan tarvittaessa käyttää rastin kohdistuspistettä. Kohdistuspistettä on sallittua käyttää myös vain osassa rasteja.
Koska rastin kohdistuspistettä kannattaa käyttää? Se on ratamestarin harkinnassa, mutta itse olen noudattanut seuraavia nyrkkisääntöjä:
- Ei pistettä, kun rasti voi sijaita vain kohteen toisella puolella - esimekiksi rakennuksen sisä- tai ulkokulma eivät kaipaa kohdistuspistettä
- Käytä pistettä, kun rasti voi sijaita kohteen molemmilla puolilla - esimerkiksi aidan kulmissa tai aidan mutkissa on käytetttävä kohdistuspistettä.
- Harkitse pistettä, kun pisteen avulla voi selkiyttää rastilipun sijaintia - esimerkiksi epämääräisten pensaiden ja viherkaistaleiden reunoissa, joissa rastin tarkka sijainti voi ilman kohdistuspistettä jäädä hieman epäselväksi.
Muitakin "ei/kyllä" -tilanteita löytyy, mutta jätettäkööt ne kunkin ratamestarin harkitaan.
Sprintticupin radoissa on aidankulmia, joissa olen käyttänyt kohdistuspistettä, mutta vain silloin kun rasti voi sijaita jommalla kummalla puolella. Jos rasti ei voi sijaita toisella puolella kuten yksityispihalla, kohdistuspistettä ei tarvita. Lisäksi olen käyttänyt kohdistuspistettä joidenkin isojen pensaiden reunassa täsmentämään rastin sijaintia. Seuraavassa kuvassa on esimerkkejä sprintticupin C-radan rastipisteistä.
Tästä samasta asiasta on Sprintticupin puitteissa keskusteltu aikaisemminkin - vuonna 2019 ja vuonna 2018. Se taitaa osoittaa, että kohdistuspisteen käyttö on vielä kaikea muuta kuin vakiintunut.
26.8.2020PYSÄKÖINTIALUEET - SPRINTTISUUNNISTAJAN ONNENKAUPPAA
Pysäköintialueet ovat reitinvalinnan onnenkauppaa. Tyhjien pysäköintialueiden läpi voi juosta vapaasti. Sen sijaan, jos alue on täynnä autoja, on löydettävä rakoset, joista pääsee parhaiten. Ainakin on varmaa, että lisämatkaa ja lisäsekunteja kertyy.
Mielenkiintoisin tilanne on silloin, kun siellä täällä on vapaita paikkoja. Ne antavat mahdollisuuden sujuvaan läpijuoksuun, tosin enemmän tai vähemmän mutkitellen.
Vuoden 2017 SM-sprintissä keskeinen pysäköintialue oli kokonaan kiellettyä aluetta - myös siitä syystä, että pysäköintialueen täyttöaste vaihteli päivän mittaan. Sarjan alku- ja loppupään lähtijöiden parhaiden reittien välillä olisi ilman kieltoa ollut jopa viiden sekunnin eroja.
Malminkartonossa on paikoitelleen laajoja pysäköintialueita. Taloyhtiöiden pysäköintipaikat on usein koottu erillisille pysäköintitonteille, jolloin piha-alueet on saatu autottomiksi.
Olen ratasuunnittelussa kieltänyt laajojen pysäköintialueiden läpijuoksun toisaalta reitinvalinnan selkeyttämiseksi, mutta myös liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Pysäköintiruudusta peruuttava autoilija ei välttämättä näe alueen läpi syöksyvää suunnistajaa ja suunnistaja taas ei karttaa lukiessaan osaa varautua auton liikkeellelähtöön. Pysäköintialueita reunustavat ja usein vaivalloisesti kasvavat pensaat tykkäävät myös siitä, ettei niitä turhaan tallota.
Jossain tapauksessa olen kuitenkin sallinut pysäköintialueen läpijuoksun eräänlaista "käytävää" myöten. Käytävä on osoitettu alla olevan kuvan periaatteella.
Reitinvalintaan vaikuttavat pysäköintialueet on merkitty nauhoituksella alla olevan kuvan mukaisesti - huomaa, että kieltonauha jatkuu myös pysäköintialueen sisäänajon kohdalla, vaikka se siinä siirtyykin kulkemaan maanpinnassa.
2.9.2020"KORONARADAT" VALMIIT
Ratojen tarkistus Koronan takia oli isompi homma kuin luulin - tai sitten asetin riman liian korkealle. Tavoite oli vähentää yksittäisten rastien kuormitusta - erityisesti eniten juostavalta A-radalta. Nyt A-radan 14 rastista vai neljällä käy muiden ratojen suunnistajia.
Lapsena minulle kerrottiin satu variksesta, joka lensi tervatulle sillalle. Variksen nokka tarttui tervaan ja kun varis sai sen irti, niin pyrstö tarttui tervaan. Ja sitten kun pyrstö irtos - nokka tarttui, nokka irtos, pyrstö tarttui. Ja sadun mukaan varis yhä vaan yrittää päästä irti tervatulta sillalta...
Sadun opetus kuvasi hyvin ratojen tarkistusta. Ei riittänyt, että löysi rastille uuden paikan, joka ei huonontanut rastiväliä. Myös oli tarkistettava seuraava rastiväli sekä rastia käyttävien muiden ratojen rastille saapuvat ja rastilta lähtevät rastivälit. Ongelmat levisivät kuin koronaepidemia - yksi rastin siirto synnytti monta uutta ongelmaa.
Pian huomasin, että on otettava käyttöön lisää rasteja. Niinpä koko Sprintti-Cupin rastipukkivarasto eli 36 rastia ovat nyt käytössä. Lisärastien avulla sain pidettuä radat - ainakin omasta mielestäni - yhtä hyvinä kuin viime keväänä.
Radoilla on kaikkiaan 50 rastia, joten pakostakin syntyy kahden radan yhteisiä rasteja. Niiden määrä on alla olevass taulukossa
Rata | Yhteisiä rasteja | Rata | Yhteisiä rasteja |
---|---|---|---|
AF | 1 | FB | 2 |
AB | 2 | FC | 3 |
AC | 1 | BC | 3 |
Jos suunnistajat jakaantuisivat tasaisesti koko käytetylle ajalle, niin esimerkiksi radan A omilla rasteilla leimaisi suunnistaja noin kerran minuutissa ja yhteisillä AB-rasteillakin noin 45 sekunnin välein. Ei taida olla tulla tungosta...
Tarkempia tietoja radoista kaipaaville löytyy alla olevasta taulukosta.
Rata | Laatu | Pituus (m) |
Rasteja | Kiertävyys (kuljettu matka / linnuntie) |
Paluu omille jäljille (m) |
---|---|---|---|---|---|
A | Vaikea | 3490 | 14 | 1.3 | 0 |
F | Vaikea | 3560 | 13 | 1.25 | <100 m |
B | Vaikea | 2920 | 12 | 1.25 | <20 m |
C | Puoli- vaikea | 2440 | 11 | 1.25 | < 50 m |
Sarake Kiertävyys kuvaa todellisen juoksumatkan ja linnuntie-etäisyyden välistä suhdetta. Sitä on käyttänyt esimerkiksi Tampereen Pyrinnön Mikko "Lammikko" Eskola. Hyvillä radolla kiertävyyden tulisi olla vähintään 1.3.
Jos radalla on paljon pitkiä välejä - kuten nyt Malminkartanossa, kiertävyys jää pakostakin matalammaksi: pitkillä väleillä esteiden kierron voi aloittaa jo kauempaa. Ratojen kiertävyydet ovat siten matalampia kuin viime vuoden Kannelmäen sprintticupissa.
Sarake Paluu omille jäljille kertoo, kuinka paljon ihannereitillä on joutunut palaamaan takaisinpäin samaa reittiä. Itseäni on aina harmittanut tilanne, jossa rastilla käytyään on tultava "omia jälkiään" takaisinpäin, vaikka olisikin ihannereitillä.
4.9.2020"RATAMESTARIN TERVEISET
Nyt jos koskaan kannattaa lukea ratamestarin terveiset sprinttiä varten. Ne taatusti auttavat Sinua selviytymään Malminkartanon sokkeloissa.
8.9.2020UUSI ENNAKKOJUTTU Kaarelan alueen paikallislehti Tanotorvi julkaisi uuden ennakkotiedotteen tulevasta Sprintti-Cupista otsikollaKaupunkisuunnistamaan Malminkartanoon.
9.9.2020 klo 21"TULOSTUSYLLÄTYKSIÄ
Tulostus on alkamassa. Koevedoksissa oli jo yllätyksiä. B- ja C-radoilta olivat kielletyt alueet yllättäen pudonneet pois. Kuitenkin omissa tulosteissani ne ovat olleet mukana. Todennäköisesti syy on Condesin - kun kerralla tulostaa yhden kartan joka radasta ja käytössä on useita näkymiä (mittakaavoja), näyttää jälkimmäisestä näkymästä kielletyt alueet pudonneen pois.
Toinen yllätys tuli rastinumeroiden ulkonäössä. Itse oli asettanut ne kuvan 1 mukaan. Viskaalit ehdottivat hieman pienempiä numeroita ja suluista luopumista, jolloin tulostus olisi ollut kuvan 2 näköistä. Ihan hyvä näinkin, mutta makuasia....
Lopullinen tulostus kuitenkin yllätti. Se on kuvan 3 mukainen - minusta rastinumero on nyt liian pieni ja myös aika kaukana rastiympyrästä. Tämän huomasin vasta kun tulostus oli tehty, joten näillä on pärjättävä.
Löysin vielä kaksi muutakin puutetta - ei isoja mutta kuitenkin. Ne olivat F-radalla, jossa kahdessa paikassa rastiväliviivan katkaisu oli jäänyt tekemättä. Ilman katkaisuakin tilanne olisi ollut vielä ihan tyydyttävä, mutta katkaisulla se on nyt selkeämpi.
Aikamoista käsityötä tämä viimeistely. Enkä vieläkään ole varma, että kaikki on kunnossa. Suunnistajat kyllä ne löytävät.
10.9.2020 klo 21"OHI ON
Malminkartanon sprintticup on nyt juostu. Väkeä oli ennakkotietojen mukaan yli 230 - mahtava luku näin korona-aikana. Kiitos kaikille, jotka olitte mukana - emme jääneet kuin reilut parikymmentä viime vuodesta, mikä on hieno määrä näin korona-aikana.
Tapahtuman iso kuva on mielestäni onnistunut: radoista tykättiin nimenomaan sen takia, että koko ajan oli tekemistä, isompaa ja pienempää reitinvalintaa. Erityisesti A ja F-ratojen Grande Finale Erskinen korttelin Salaisessa puutarhassa oli maineensa veroinen - sieltä ulospääsy näytti monelle olevan yhtä hankalaa kuin labyrintistä - tosin osasyy on suunnistuskartan kuvausohjeiden mukainen tapa merkitä portti mielestäni turhan ohuella viivalla.
Mutta aina sattuu ja tapahtuu: toistaiseksi ainoa tietooni tullut ikävä asia oli erään portin jääminen kartassa suljetuksi vaikka maastossa ja myös ratamestarin kartassa se on ollut avoinna. Ratamestari ottaa tämän virheen omaan piikkiinsä - ja oppi sen, että viime hetken karttakorjauksiin ei pidä lähteä ja jos lähteekin, ne on moneen kertaan tarkistettava. Onneksi sentään virhe oli tähän suuntaan - jos kartassa avoin portti olisi ollutkin kiinni, niin se olisi ollut kilpailijoille paljon ikävämpi juttu.
Kartassa oli toistakymmentä paikkaa, joissa maasto oli muuttunut tai jotka halusin korjattavaksi. Joukossa oli pieniä aluemuutoksia, lukuisia avoimia tai suljettuja portteja ja jopa yhden korkeuskäyrän katkaisu kriittisessä paikassa. Olin itse korjannut ne käyttämällä Condesin "paikkausmahdollisuutta" ja tehnyt niistä listan lopullista korjausta varten. Listassa vaan väärä portti oli merkattu suljetuksi. Kyllä harmittaa!
Karttavirhe ei haitannut käytännössä kuin F- ja B-ratojen rastiväliä 4-5. Sen takia kierrot vasemmalta Piianpuiston kautta jäivät sen verran huonoiksi, että niitä tuskin moni valitsi. Ja kun minä sitä pitkää väliä niin moneen kertaan mainostin. Maailma opetti taas kerran.
Keskustelin tapahtumassa monen suunnistajan kanssa niin reitinvalinnoista kuin karttamerkinnöistä ja muistakin mukavista asioista - niinpä blogia täytyy lähiviikkoina vielä jatkaa, jotta nämä kaikki mielenkiintoiset asiat saadaan käsiteltyä.
15.9.2020LÄMMITTELYKARTTA
Tällaisten iltarastityyppisten sprinttien konsepti alkaa olla jo loppuun asti hiottu. Ratavalikoima kelpaa jo vaativimmallekin sprintterille, ilmoittautuminen ja maksut sujuvat verkossa ja tuloslaskentakin on parhaimmillaan jo niin automatisoitu, että ihmistä ei enää tarvita kuin päällekatsojaksi.
Malminkartanon sprintticuppiin saatiin vielä uusi ulottuvaisuus - lämmittely. Ilkka Niemi kirjoitti palautteessaan harvinaisen nasevasti tästä asiasta:
[..] näkee missä ollaan menty vuodessa eteenpäin. Tänä vuonna oli mainio tuo lämmittelyrata. Sprintissä on usein tilanne, että kun ei ole tottunut verryttelemään niin alussa vetää itsensä ihan hapoille ja loppu tullaan sitten miten tullaan. Aina ei myöskään viitsisi ajaa paikalle pelkästään varttitunnin sprinttiä varten, joten lämmittelykierros on hyvä idea.
Niinpä - ei tuohon ole mitään lisäämistä. Lämmittelyrata syntyy hyvin pienellä vaivalla eikä välttämättä edes vaadi pieniä rastilippuja, jos valitsee selkeitä rastipisteitä. Ja kun karttapalasen - nimenomaan vain pienen palasen kartasta lataa verkkoon tulostettavaksi, niin siinä se on. Ja ne, joilla ei ole väritulostinta, kääntyvät kirjaston puoleen: sieltä löytyy satavarmasti apua.
Tokihan sitä voi verrytellä muutenkin, mutta kyllä kartan kanssa verryttely on niin paljon täysipainoisempaa, että soisi lämmittelykartan pikkuhiljaa tulevan mukaan kuntosprintteihin - ellei muuten, niin viemällä lähdön hieman kauemmaksi ja merkkaamalla lämmittelykarttaan puolentusinaa rastia, niin siinähän se jo olisi - ei vaadi vaivaa verrattuna ratamestarin joskus mittavaankin työsarkaan.
PS. Ilkalla on käynnissä mielenkiintoinen koe - kuinka monta suunnistuslähtöä voi aktiivinen suunnistaja kerryttää vuoden aikana. Jossain 160 lähdön hujakoilla jo ollaan ja kahtasataa varmaan tavoitellaan. Onko ketään, joka pystyy Suomessa panemaan paremmaksi...
Vielä on muutama asia käsittelemättä - rastiympyrän katkaisut ja matkapituuksien merkitys reitinvalinnassa, joten vielä ei ole oikea aika lopettaa tätä blogia.
18.9.2020PORTIT OLIVAT KIINNI
Erskinen terassitalon piha tuotti yllättävän monelle A- ja F-radan suunnistajalle vaikeuksia. Vaikka rastit löytyivät vielä sujuvasti, niin moni kompastui pihasta ulospääsyyn.
Pihasta pääsi ulos kahden portin kautta - molemmat lähtivät "väärään" suuntaan verrattuna seuraavaan rastiin. Tästä syystä pihaan tulleessa suunnistajan ykköstehtävä oli tarkistaa, mitä kautta täältä pääsee pois.
Pelkka vilkaisu ei riittänyt, koska portteja kuvannut viiva - vaikka olikin ihan sääntöjen mukainen - näkyi kapeassa aukossa kontrastin takia turhan ohuena. Tämän takia moni rastilta 13 suuntasi pohjoiseen kohti seuraavaa rastia - ja totesi pian, että portti oli kiinni!
Sprinttisuunnistus ei saa olla näkötesti. Porttia kuvaavan viivan kapeus oli eittämättä suurin syy väärään suuntaan lähtemiseen. Mutta mitä voidaan tehdä asian eteen, jotta portin kiinnioleminen näkyisi muuten kuin tihrustamalla. Alla olevassa kuvassa on kaksi ratkaisua - toinen sääntöjen vastainen, mutta hengen mukainen. Toinen vaihtoehto taas liikkuu harmaalla vyöhykkeellä. Sitä olisin käyttänyt, jos tämän asian olisin ratoja laatiessani ymmärtänyt.
27.9.2020RASTIYMPYRÖIDEN KATKAISUISTA
Usein huonosti juostun sprintin jälkeen syntyy rutinaa rastiympyröiden ja rastiväliviivojen katkaisujen puutteesta. "En huomannut porttia, kun se jäi rastiympyrän viivan alle" tai "En nähnyt aukkoa, kun rastiväliviivaa ei oltu katkaistu sen kohdalta".
Tuttuja repliikkejä.
Ratapiirroksen viimeistelyyn kuuluu rastiympyröiden ja rastiväliviivojen katkaisut niiden alle jäävien kohteiden päältä - sama kuin metsäsuunnistuksessa ratapiirros katkaistaan esimerkiksi ison kiven päältä.
Sprinttikartassa katkaisuilla on suurempi merkitys kuin metsäsuunnistuksessa - piiloon jääneen portin takia reitti voi olla moninkertainen lyhyimpään reittiin verrattuna. Toki kiven peittyminen viivan alle on ikavää, mutta jos suunnistus on muuten hanskassa, siitä tuskin on harmia.
Ratapiirroksen katkaisukohtien valintaan ei ole selkeää ohjetta. Paras tapa on katsella kartaa suunnistajan silmiin ja arvioida, miten hän pohtii reitinvalintaa tai rastin lähestymistä. Silloin ei ainakaan jää katkaisuja tekemättä tärkeiden kohteiden päältä.
Ohessa omat nyrkkisääntöni katkaisujen tekoon (alla olevassa kuvassa esimerkkejä):
Katkaise viiva kun se peittää
- Portin tai muurin aukot
- Aidan tai pensasaidan aukot
- Portaat tai tunnelit
- Muut kapean välit
- Muut tärkeät kohteet
Harkitse katkaisua, jos tuntuu siltä, että se kulkee kapean kulkuyhteyden poikki tai voi vähentää kulkuyhteyden havaitsemista.
Katkaisun ajatus on siis ensisijaisesti (A) estää kohteiden jääminen piiloon ja (B) toissijaisesti (B) vahvistaa tärkeiden kulkuteiden havaittavuutta. Ja ennenkaikkea katsella katkaisujen tarvetta suunnistajan näkökulmasta.
Vielä on muistettava, että jos samasta rastiympyrästä on leikattu pois monta palaa, niin itse rastiympyrää voi olla vaikea hahmottaa, varsinkin jos ratapainatus ei kunnolla erotu kartasta.
Sprintti-Cupin jälkipeleissä minulle esitettiin myös kolmas periaate, jonka mukaan katkaisu tulisi tehdä. Ajatus on katkaista rastiympyrä tai rastiväliviiva myös esteen - aidan, muurin tai pensasaidan kohdalta, jotta suunnistaja näkee varmasti, ettei viivan alla ole kulkuyhteyttä.
Ajatus on hiema erikoinen. Jos ratamestari on huolella tehnyt kaikki tarvittavat katkaisut, niin suunnistajan helppo uskoa, ettei aidassa tai vastaavassa ole rastiväliviivan alla kulkuyhteyttä.
En oikein tykkää tästä ajatuksesta - ehkä se sopii vain joihinkin erikoistapauksiin. Jos katkaisuja tehdään johdonmukaisesti myös talläkin tavalla niin niiden määrä kasvaa ylettömästi. Ja mitä ennemmän katkaisuja olisi tehtävä, sitä helpommin niistä osa jää tekemättä ja silloin suunnistajalla on taas aihetta rutinaan.
Ehkä me näemme jossain sprintissä myös tällä tavalla tehtyjä katkaisuja, jolloin voidaan arvioida sellaisten tarvetta - kun kartta on kourassa ja kello käy, niin silloin vasta huomaa, mitä kartasta puuttuu ja mitä ei.
Vielä yksi päivitys on tulossa - reittipituuksien mittaamisesta ja niiden pituuseroista ja vaikutuksista reitinvalintaan. Sitten on homma purkissa.
6.10.2020MIKÄ REITTI ON LYHYIN JA MIKÄ PARAS...
Sprinttisuunnistuksen ydin on löytää itselleen paras reitti rastille. Hyvä, jos se on lyhyt, mutta ei kuitenkaan omille taidoille liian konstikas.
Mistä sitten tietää, mikä olisi kulloinkin paras valinta. Ei siihen ei ole vastausta tai jos onkin, sitä sanotaan kokemukseksi. Matkapituuden ohella asiaan voivat vaikuttaa ainakin seuraavat asiat:
- reitillä olevat portaat tai muut hidasteet ja myös niiden kulkusuunta
- reitillä olevat tiukat käännökset, mutta myös onko niissä turvallinen näkemä - talon kulma hidastaa enemmän kuin matalan pensasaidan kulma
- tulo- ja lähtösuunta eli joutuuko rastilla kääntymään - erityisesti ilman kosketusta -leimauksessa
- korkeuserot ja mennäänkö ylä- vai alamäkeen
- palaako reitti "omille jäljille" tai näkeekö sen varrella tulevia reittejä tai rasteja
- onko reitti helppo tai vaativa toteuttaa - entä virheriski
Ja vielä yksi reitinvalintaan vaikuttava asia, jonka itse nostan listassa hyvin korkealla - suunnistuksen sujuvuus ja varmuus. Ei haittaa vaikka lyhyin reitti jäisi huomaamatta kunhan se lähes yhtä lyhyt reitti on ajoissa katsottuna.
Paljon on asioita ja jotain voi vielä puuttuakin. Osalla niistä ei useinkaan ole juuri merkitystä, joten ei valinta niin vaikea ole kuin se saattaa näyttää. Kysymys on enemmän reitinvalinnan "näkemisestä" eli rutiinista. Ja siihen taas auttaa harjoittelu - kuten niin moneen muuhunkin asiaan.
Yksinkertaisten talo- ja aitakiertojen reitinvalintoihin voi kartuttaa rutiinia Tuomo "Mäksä" Makelän erinomaisella RouteChoice-pelillä. Se on reitinvalinnan "peruskuntoharjoittelua": kun yksinkertaiset valinnat lähtevät selkäytimestä, niin se antaa varmuutta ja sujuvoittaa suunnistusta.
Route Choicen (RCG) juonesta pääsee parhaiten kiinni peliin johdattelevasta ensimmäisestä jutusta. Jatkoa löytyy Mäksän juttuarkistosta. Itse peli käynnistyy tästä
Kokemuksen keräämiseen monimutkaisempiin reitinvalintoihin nimenomaan sprinttikartalla ei ole oikotietä. Sitäkin voi harjoitella monella tavalla: esimerkiksi piirtämällä vanhalle sprinttikartalle parikymmentä rastia pikaisesti sillä silmällä, että ainakin jotain reitinvalintaa syntyy. Parin päivän jälkeen voikin ottaa kartan esille ja valita joka väliltä parhaan reitin - ensin katsomalla ja sitten hieman pitempään arvioiden ja lopuksi vielä tarkistaa valinnat reittien pituuksien mittaamisen jälkeen.
Vaikka reitin pituus ei olekaan aina tärkein asia, niin silti pituuserojen tunnistaminen on hyödyllistä ja voi helpottaa valintaa. Esimerkiksi jo 30 metrin matkaero keskipitkällä 200 m välillä voi helposti jäädä huomaamatta.
Matkanmittaus on reitinvalinnan harjoittelun työläin vaihe. Senkin voi tehdä helpoksi: ladataan ruudulle kartta ja klikataan hiirellä siihen rastivälin alku ja loppu tai koko rata. Ja sitten klikataan kartalle reitti toisensa jälkeen ja tietokone hoitaa matkanmittauksen. Helppoa ja mukavaa.
Tähän "virtuaalisuunnistukseen" löytyy apua verkosta. World of Orienteering -sivuston yhteydessä julkaistu
2DRerun Course Planning Module by WorldofO.com.
Toinen mahdollisuus on itsekäyttämäni RinttiReitti eli
SprintRoute. Jälkimmäisestä on myös selkeä
opas suomeksi. Myös muitakin mahdollisuuksia on kuten
Condes-ratamestariohjelman versio 10 sekä
OCAD-Route Analyzer.
lokakuu 2020TARINA Kaarelan alueen paikallislehti Tanotorvi julkaisi tarinan Sprintti-Cupista otsikollaKaupunkisuunnistaja osuu hienoihin paikkoihin.
Bloginpito on nyt tältä erää päättynyt - tämä oli viimeinen kirjaus. Ensi vuoden Sprintti-Cupista ei ole tietoa. Toivottavasti Sprintti-Cup jatkuu ja seurasta löytyy uusia innokkaita sprinttiratamestareita - onhan sprinttiratamestarin homma vähintääkin yhtä kivaa kuin itse sprinttisuunnistaminen.